Pivolla 1,2 miljoonaa vahvasti tunnistettua käyttäjää

Maksamisessa ensisijaisen tärkeää on turvallisuus. Myös PSD2 eli EU:n toinen maksupalveludirektiivi pyrkii parantamaan käyttäjien ja yritysten maksupalvelujen turvallisuutta. Direktiivi tuli voimaan 14.9.2019.

PSD2-keskustelussa vaatimus asiakkaan vahvasta tunnistautumisesta on noussut tänä syksynä digitaalisen kaupankäynnin keskiöön. PSD2-lainsäädäntö vaatii vahvaa tunnistamista pääsääntöisesti aina, kun käytetään tilitieto- ja maksupalveluita. Maksamisen käyttökokemuksesta tinkiminen turvallisuuden vuoksi saattaa kuitenkin johtaa siihen, että pahimmillaan maksutapahtuma jää asiakkaalla kesken.

Pivon käyttökokemus on pysynyt samana direktiivin voimaantulon jälkeenkin. Kun asiakas maksaa Pivolla, hänen ei tarvitse erikseen hyväksyä maksua esimerkiksi pankin tunnuslukusovelluksella. Lisävahvistusta ei tarvita silloinkaan, kun kyse on korttimaksuista, sillä Pivossa käyttäjä ja hänen maksuvälineensä ovat jo vahvasti tunnistettuja.

Hyvän käyttökokemuksen mahdollistaa Pivon SCA

Halusimme pitää Pivon käyttökokemuksen mahdollisimman hyvänä, varmistaa että maksaminen on turvallista ja että se täyttää lainsäädännön vaatimukset.

Tästä syystä jokainen Pivon 1,2 miljoonasta käyttäjästä on tunnistettu vahvasti Pivon käyttöönoton yhteydessä, ja samalla asiakkaalle on luotu Pivon vahva tunniste eli strong customer authentication (SCA). Pivon SCA on osa käyttöönottokokemusta ja mahdollistaa sen, että asiakas voi jatkossa maksaa Pivolla ilman lisävahvistuksia. Pivon SCA on PSD2-yhteensopiva ja vastaa viranomaisten tämän hetkisiä määräyksiä.

Ihminen istuu pöydän ääressä tietokoneella ja pitää puhelinta kädessään.

Kätevä maksu, varmempi kauppa

Asiakkaat tekevät yhä enemmän ostoksia mobiililaitteilla. Siksi onkin selvää, että toimivat mobiilimaksutavat parantavat verkkokaupan konversiota. Helppokäyttöinen mobiilimaksu verkkokaupassa tai sovelluksessa tuo enemmän kauppaa, enemmän onnistuneita maksuja ja vähemmän keskenjääneitä ostoksia

Pivolla maksaminen hoituu kätevästi, eikä ostotapahtuma jää kesken. Luotettavasti tunnistetut asiakkaat vähentävät myös väärinkäytöksen todennäköisyyttä. Kätevä maksu on kauppiaankin etu.

Mitä seuraavaksi?

Maksaminen muuttuu ja kehittyy tällä hetkellä vauhdikkaasti. Samalla lainsäädäntö edellyttää meitä turvaamaan asiakkaan maksutapahtumia entistä paremmin. Erityisesti verkkomaksamiseen liittyvä viranomaislinjaus PSD2:n liittyvästä siirtymäajasta tullee vaikuttamaan maksukokemukseen. Tulemme hyödyntämään siirtymäajalla rakennettavia ratkaisuja, jotka mahdollistavat turvallisen ja kätevän mobiilimaksamisen.

Pivolle tärkeää on jatkossakin ratkaista maksamisen käyttökokemus niin, että se on nopeaa, turvallista ja kätevää – sekä käyttäjälle että kauppiaalle.

Lue lisää Pivosta yrityksille