Saldosovelluksesta Suomen suurimmaksi mobiililompakoksi – näin Pivo uudistui

Pivo on ollut alusta alkaen mielenkiintoinen projekti. Viitisen vuotta sitten halusimme tehdä vaatimattomasti “maailman helpoimman ja näteimmän saldonkatselusovelluksen” ja monella mittarilla mitattuna siinä onnistuttiinkin. Pivon käyttäjät ilmaisevat tyytyväisyyttään vielä vuosien jälkeen ja onpa sovellus herättänyt huomiota myös suunnittelukilpailuissa, niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.

Pivon onnistumisen on mahdollistanut yksi oleellinen Pivon kehityksen kulmakivi, nimittäin käyttäjälähtöinen suunnittelu. Käyttäjälähtöinen suunnittelu tarkoittaa sitä, että palvelu tehdään aivan alusta alkaen tiiviissä yhteistyössä sen käyttäjien kanssa. Käyttäjiä haastatellaan, halutaan ymmärtää heidän arkeaan, etsitään ratkaisemisen arvoisia ongelmia, testataan ratkaisuehdotuksia, keskustellaan parannusehdotuksista ja visioidaan yhdessä palvelun tulevaisuutta.

Alkuperäinen tehtävänantomme oli tehdä “mobiililompakkosovellus”, jonka avulla me OPlla yhdessä asiakkaidemme kanssa pystyisimme valmistautumaan mobiilimaksamisen yleistymiseen, jahka se myöhemmin tapahtuisi. Tämä siis viisi vuotta sitten. Tulevaisuuden lompakkoa hahmotellessamme meidänkin ensimmäiset ajatukset veivät maksamiseen, miten voisimme helpottaa maksamista mobiilisovelluksen avulla. Onneksi jo tässä vaiheessa, ennen ensimmäistäkään piirrettyä käyttöliittymäkuvaa tai koodiriviä, hoksasimme suunnata ulos validoimaan ajatustamme, selvittämään olemmeko ideamme kanssa oikeassa vai väärässä. Haastattelimme ihmisiä ja tutkimme maksamisen kiemuroita huomataksemme, että ihmiset eivät kokeneet maksamista juurikaan ongelmaksi. Kortilla maksaminen on kieltämättä edelleenkin aika mutkatonta.

Ihmisille aidosti merkitykselliset ongelmat tuntuivat liittyvän hetkeen juuri ennen maksamista ja maksamisen jälkeen. Oman kulutuksen tiedostaminen ja ymmärtäminen oli selkein toistuva ongelma, seuraavaksi yleisimpiä olivat etuihin, tarjouksiin ja kanta-asiakkuuksiin liittyvät haasteet. Siinäpä olisi meille ensialkuun ratkaistavaa, mobiilimaksamisen hiljalleen yleistyessä. Hieman samaan tapaan ovat muuten ajatelleet useasti tässä yhteydessä mainitut uuden ajan yritykset, kuten taksifirma Uber tai kotimainen Wolt. He keskittyvät hiomaan itse maksamisen ympärille rakentuvasta kokemuksesta mahdollisimman sujuvan.

Mobiilimaksaminen on tätä päivää

Viidessä vuodessa Pivon on löytänyt melkoinen määrä käyttäjiä. OPn asiakkaat käyttävät Pivoa edelleen kulutuksensa ymmärtämiseen eli saldograafin ja kulutuskategorioiden tarkasteluun. Totta puhuakseni Pivo löytyy jo niin monen OPlaisen taskusta, että nykyään nopeammin kasvava käyttäjäjoukko ovat muiden pankkien asiakkaat. Iso osa heistä käyttää Pivoa myös etuihin ja alennuksiin, mutta yhä useammalle Pivo näyttäytyy tänä päivänä ennen kaikkea maksamisen välineenä. Monet hoitavat kaverimaksunsa säännöllisesti Pivolla ja ovatpa nopeimmat löytäneet myös verkkomaksamisen, esimerkiksi Kotipizzan kanssa yhteistyössä luodun Kotibotin muodossa. Oma aktiivinen ryhmänsä on myös Pivon Android-käyttäjät, joista iso joukko on käyttänyt Pivon NFC-maksua maksuvälineenä kaupoissa säännöllisesti jo muutaman vuoden. Nyt loppuvuodesta 2017 voidaan vihdoin todeta, että mobiilimaksaminen on tätä päivää.

Pivo suunniteltiin alun perin hetkeen ennen maksamista ja maksamisen jälkeen. Nyt kun Pivolla maksetaan säännöllisesti niin kavereille, netissä, kuin kaupassakin, oli meidän pysähdyttävä hetkeksi miettimään. Onneksi ymmärsimme jälleen palata jutustelemaan käyttäjiemme kanssa.

Uudistunutta Pivoa ei kannata säikähtää. Se tervehtii ja kertoo saldosi heti kuten vanhakin Pivo. Tutulle graafille pääset helposti yhdellä napautuksella. Sen lisäksi pääset nyt suoraan päänäkymästä lähettämään rahaa kavereillesi, pyytämään takaisin vippaamaasi lounasta tai tarkastelemaan tuoreimpia etuja ja alennuksia. Jos olet Androidia käyttävä OPn asiakas, ota käyttöösi lähimaksaminen ja kokeile Pivoa rohkeasti myös kaupan kassalla.

Ja lisää on suunnitteilla. Emmeköhän kohta taas kutsu teitä, käyttäjiämme, tänne kertomaan mielipiteenne.

-Jussi Juntunen / Design Lead, OP Lab