Mobiilimaksaminen – kätevää ja turvallista maksamista mobiililaitteella

Mobiilimaksaminen on mobiililaitteella, kuten älypuhelimella, tehtävää maksamista arjen erilaisissa tilanteissa. Mobiilimaksaminen on helppoa, nopeaa ja turvallista, ja sen suosio kasvaa koko ajan. Pivo on ilmainen mobiilimaksamisen sovellus kaikkien pankkien asiakkaille.

Mobiilimaksaminen on kätevä ja turvallinen tapa hoitaa arjen maksuasioita mobiililaitteilla. Mobiilimaksamista on esimerkiksi rahan siirtäminen kaverille puhelinnumeron perusteella, verkkokaupassa maksaminen mobiilimaksusovelluksella tai kaupan kassalla maksaminen puhelimella. Kaikki nämä hoituvat Pivolla.

Mobiilimaksaminen on kätevää

Olit sitten tilaamassa verkosta tai maksamassa velkoja kaverille – maksaminen onnistuu kätevästi aina mukana kulkevalla älypuhelimella, ilman säätöä pankkitunnusten tai korttinumeroiden kanssa. Riittää, että tiedot on syötetty kerran Pivoon.

Mobiilimaksaminen on turvallista

Kaikki Pivon käyttäjät on vahvasti tunnistettu. Verkkokaupassa tai sovelluksissa maksaessa asiakkaan ei tarvitse luovuttaa maksukorttinsa tietoja kauppiaalle, vaan tiedot säilyvät turvallisesti tallessa Pivossa.

Mobiilimaksaminen on suosittua

Mobiilimaksamisen suosio on noussut huimasti viime vuosina. Tuoreen selvityksen mukaan jo 70 % 18-35-vuotiaista käyttää mobiilimaksamista ja luku on vain kasvamassa.

Rahan lähettäminen ja pyytäminen puhelinnumeron perusteella

Monella suomalaisella on välillä tarve siirtää rahaa kaverille, tuttavalle, puolisolle tai perheenjäsenelle tai esimerkiksi maksaa ostoksia erilaisilla nettikirppiksillä. Mobiilimaksaminen auttaa kaikissa näissä tilanteissa, ja sen käyttökokemus on vaivaton esimerkiksi perinteisiin tilisiirtoihin verrattuna. Kun lähetät rahaa mobiilimaksusovelluksella, sinun ei tarvitse tietää vastaanottajan tilinumeroa – pelkkä puhelinnumero riittää. Lisäksi raha liikkuu ihmiseltä toiselle parhaimmillaan reaaliajassa.

Kaikkien pankkien asiakkaat voivat käyttää Pivoa rahan lähettämiseen ja pyytämiseen sekä kulujen jakoon esimerkiksi kaveriporukan kesken. Rahansiirto onnistuu pelkän puhelinnumeron avulla: tilinumeroita ei tarvitse siis vaihdella. Rahan vastaanottaja saa ilmoituksen saapuneesta maksusta heti Pivoonsa, ja näin voi olla varma siitä, että maksu on tapahtunut.

Tilanteesta riippuen raha siirtyy ihmiseltä toiselle parhaimmillaan reaaliajassa tai vähintään 1–2 arkipäivän kuluessa. Siirto-maksut ovat reaaliaikaisia ja niin sanotut tavalliset kaverimaksut ovat vastaanottajalla parin arkipäivän sisällä.

Reaaliaikaisia Siirto-maksuja voivat tehdä Pivolla OP:n ja Nordean asiakkaat. Siirto-maksun tunnistat maksun kuitissa näkyvästä Siirto-logosta.

Kädessä puhelin, jossa näkyy Siirto-maksun hyväksymisnäkymä Pivossa.

Verkkokaupoissa ja sovelluksilla maksaminen puhelimella

Selvityksen mukaan yli 20 % suomalaisista on keskeyttänyt nettiostoksen, koska maksamiseen vaadittiin luottokortin lisäksi verkkopankkitunnistus tai koska pankkikortin numeron olisi joutunut syöttämään käsin. Lähes toiset 20 % kertoo keskeyttäneen maksun, koska ei tiennyt kenelle maksutiedot menevät.

Mobiilimaksaminen verkkokaupoissa säästää aikaa ja vaivaa, sillä silloin ei tarvitse avainlukulistoja tai maksukorttien numeroita. Kun maksat Pivolla, sinun ei tarvitse tehdä vahvaa tunnistautumista verkkopankkitunnuksilla maksun yhteydessä, sillä Pivon käyttäjät on tunnistettu vahvasti jo sovelluksen käyttöönoton yhteydessä.

Mobiilimaksaminen on myös turvallista, sillä sinun ei tarvitse luovuttaa korttitietoja verkkokauppiaalle tai sovellukselle, vaan kauppias saa ainoastaan tiedon hyväksytystä maksusta. Kun maksat Pivolla, tärkeät pankkitietosi pysyvät turvallisesti tallessa Pivossa.

Kaikkien pankkien asiakkaat voivat maksaa Pivolla verkkokaupoissa ja sovelluksissa, joissa Pivo on maksutapana. Pivolla voi maksaa jo yli 7000 verkkokaupassa, kuten esimerkiksi Suomalainen Kirjakaupan, Stockmannin sekä Tiketin verkkokaupoissa. Lisää esimerkkejä löydät täältä.

Pivo maksutavaksi verkkokauppaasi tai sovellukseesi? Lue lisää yrityksille-sivultamme.

Ihminen hyväksymässä verkkomaksua Pivossa.

Kaupassa maksaminen puhelimella

Mobiilimaksaminen ulottuu myös kivijalkaan. Puhelimella maksaminen kaupoissa on kätevää, sillä lompakkoa ei aina tarvitse kuljettaa mukana. Maksaminen tapahtuu avaamalla puhelimen näyttölukitus ja viemällä puhelin maksupäätteelle. Puhelimella kaupassa maksaminen on myös turvallista, sillä PIN-koodia ei tarvitse näppäillä maksupäättelle, jolloin sitä ei pysty kukaan muu maksutilanteessa näkemään.

OP:n asiakkaat, joilla on Android-puhelin, voivat ottaa käyttöön Pivon lähimaksun ja maksaa näin puhelimellaan kaupan kassalla. Näin kassalla maksaminen onnistuu ilman erillisiä kortteja tai käteistä rahaa. Pivon lähimaksu toimii kaikissa kaupoissa, joissa on lähimaksupääte.

Pivon lähimaksulla voit maksaa ostoksia, jotka ovat suurempia kuin perinteisen lähimaksurajan (50 €) sallimat ostokset. Pivon lähimaksu noudattaa siihen liitetyn kortin ja tilin käyttörajoja.

Pivon lähimaksu otetaan käyttöön Pivossa liittämällä olemassa oleva OP:n maksukortti lähimaksuun. Kortissa itsessään ei tarvitse olla lähimaksuominaisuutta. Lähimaksuun voi liittää OP-Visa Electronin, OP-Visa Debitin tai Uusi OP-Visa Credit/Debit -yhdistelmäkortin.

Mobiilimaksamisen markkina kehittyy Suomessakin

Mobiilimaksaminen yleistyy vauhdilla, ja suunta on Pohjoismaissa kohti käteisvapaata yhteiskuntaa. Erityisesti Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa mobiilimaksamisesta on tullut arkipäivää.

Suomessa nuoret ovat mobiilimaksamisessa edelläkävijöitä. Tuoreen selvityksen mukaan seitsemän kymmenestä alle 35-vuotiaasta kertoo jo käyttävänsä mobiilimaksamista. Sama määrä arvioi jo nyt pärjäävänsä kokonaan ilman käteistä. Palveluista nuoret käyttävät useimmin pankkien mobiilimaksusovelluksia ja kansainvälisiä laskutuspalveluja.

– Mobiilin aikakaudella kasvaneille nuorille uusien maksutapojen omaksuminen on helppoa. Maksaminen muuttuu nyt nopeasti ja sen myötä asiakkaiden valinnanvara maksutapojen suhteen kasvaa, sanoo OP:n tileistä, maksamisesta ja taloudenhallinnasta vastaava johtaja Masa Peura.

Kuitenkin Deloitten selvityksen mukaan mobiilimaksaminen on Suomessa vasta lapsenkengissä verrattuna muihin Pohjoismaihin. Vain 20 prosenttia suomalaisista on maksanut ostoksia puhelimella kaupassa. Ruotsissa ja Tanskassa vastaava luku on reilut 60 prosenttia, ja Norjassakin noin 50 prosenttia.

Myös rahansiirtäminen puhelinnumeron perusteella on yleisempää muissa Pohjoismaissa. Suomessa noin 40 prosenttia kuluttajista on jo käyttänyt mobiilimaksamista siirtämällä rahaa kaverille. Sen sijaan Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa jopa yli 80 prosenttia kuluttajista käyttää tässä mobiilimaksamista.

Deloitten pankkisektorin johtaja kertoo, että Ruotsissa on normaalia käyttää rahan siirtämisestä ilmaisua ’’swishata’’ eli siirtää rahaa Swish-sovelluksella. Ehkäpä pian puhumme Suomessakin pivottamisesta!

Ihminen kävelee kadulla kädessään puhelin ja kainalossa paketti.

Näin saat Pivon mobiilimaksamisen käyttöösi

  1. Lataa Pivo puhelimeesi sovelluskaupasta. Pivo on saatavilla sekä iPhone- että Android-puhelimille.
  2. Rekisteröidy Pivoon omalla puhelinnumerollasi ja valitse itsellesi pääsykoodi.
  3. Liitä maksukorttisi Pivoon verkkopankkitunnuksillasi.

 

Lataa Pivo

Ihminen pitää kädessään puhelinta, jonka näytöllä näkyy Pivo-sovelluksen päänäkymä.