Tarina Aarrejahdin takaa

Pari viikkoa kestänyt Aarrejahti –kesäkampanja yllätti Pivolaiset täysin suosiollaan. Palkintoina jaettiin leffa- ja jätskilippuja, T-paitoja, Pivon yllätysbägejä sekä kaksi Logitechin kannettavaa Bluetooth –kaiutinta. Mistä idea kampanjaan oikein lähti?

Aluksi ideana oli piilottaa aarteita eri kaupunkeihin paikkoihin, joista käyttäjien olisi helppo ne löytää. Kampanja oli kuitenkin vaikea toteuttaa. Ongelmaksi koitui valita hyvät paikat, jonne piilottaa aarteet. Ratkaisu löytyi kuitenkin läheltä – entä jos aarteet piilotettaisiin itse sovellukseen?

Ideaa lähdettiin työstämään monen eri mutkan kautta: tulisiko Aarre olla piilossa jossakin kulutusnäkymässä tai kenties budjettien joukossa? Kuinka saataisiin myös sosiaalinen media liitettyä mukaan kampanjaan? Lopulta päädyttiin tekemään kokonaan uusi etuohjelma, joka on helppo ottaa käyttöön ja jonka idea on yksinkertainen. Vilkaisemalla Aarrejahtia oikeaan aikaan voi löytää aarteen!

Etuohjelman suunnittelu annettiin projektiksi Pivon kesätyöläisille, jotka ottivat innolla haasteen vastaan. Ensin etuohjelmaan suunniteltiin runko etenemisestä näkymästä toiseen. Pivon graafikko Veera sai piirtää kuvat ja suunnitella näkymien asettelun. Tämän jälkeen etuohjelma piti vielä koodata, suunnitella näkymien tekstit sekä kääntää ne englanniksi ja ruotsiksi. Lopuksi testaajat pääsivät yrittämään kaikkensa löytääkseen etuohjelmasta vikoja, ja etuohjelmaa testattiinkin moneen otteeseen useamman ihmisen voimin.

Seuraavaksi oli vuorossa palkintojen suunnitteleminen. Jäätelö- ja leffaliput olivat kaikille varmasti mieluisia palkintoja, ja niitä varauduttiin jakamaan kampanjan aikana runsaasti. Pääpalkinnoksi haluttiin jotakin viihdyttävää kesäiltoihin, mihin Bluetooth-kaiutin oli enemmän kuin sopiva. Facebook-julkaisuja varten järjestettiin erilliset kuvaukset eräänä harvinaisen aurinkoisena päivänä Nallikarin rannassa Oulussa. Ei hullumpi tapa viettää työpäivä pivopaidoissa poseeraten ja auringosta nauttien!

Mikä kampanjan teossa sitten oli kesätyöläisten mielestä vaikeinta? Ainakin logiikan löytäminen etuohjelmaa koodatessa. Kaiken kaikkiaan Aarrejahtia tehtiin kuitenkin hyvällä fiiliksellä ja toimivalla porukalla. Projektipalavereista muotoutui mieluisia rutiineja, joissa kesätyöläiset saivat päivittää projektin kulkua ja suunnitella seuraavaa askelta kampanjan etenemiseksi.

Lopulliset fiilikset Aarrejadista ovat huikeat. Aarteen ollessa näkyvillä Pivon Facebook-sivut täyttyivät kuvankaappauksista, ja etuohjelman käyttöön ottaneita kertyi tuhansia. Aarteita pakkailtiin toimistossa talkoovoimin, eikä kampanjan toimivuudessa ilmennyt missään vaiheessa suurempia ongelmia.

Pivo haluaa kiittää kaikkia Aarrejahtiin osallistuneita, ja onnittelee vielä kerran kaikkia palkintojen voittajia. Teidän ansiostanne kesäkampanjamme oli menestys!