Pivon tarina

Pivo on kotimainen mobiilimaksamisen edelläkävijä, joka sai alkunsa Oulussa vuonna 2012, kun OP halusi tutkia ja ratkaista mobiilimaksamista ja siihen liittyviä arjen haasteita. Huhu kertoo, että ajatuksen Oulun kehitysyksikön perustamisesta heitti ilmoille itse OP Ryhmän pääjohtaja Reijo Karhinen.

Aluksi Pivoa tehtiin yhdessä huoneessa, pienellä kolmen hengen tiimillä, joista kaksi on vielä tänäkin päivänä menossa mukana. Tekeminen oli intensiivistä ja innostunutta ja usko sovellukseen oli aivan alusta saakka vahva. Pivoa kehitettiin aivan alusta saakka mobiilimaksamisen alustaksi, mutta pian alkuvaiheessa tehtyjen käyttäjätutkimusten perusteella päätettiin kuitenkin siirtää itse maksamisen ratkaisuja tulevaisuuteen ja niiden sijaan keskittyä ostotapahtuman ympärillä oleviin asioihin ja ostamisen kokonaiskokemukseen. Yksi isoista ratkaistavista haasteista oli myös ajan ja rahan suhteen visualisointi.

Toukokuussa 2013, noin 7 kuukautta ensimmäisten luonnosten jälkeen Pivo oli valmis julkaistavaksi. Pivo pääsi kuluttajien käyttöön poikkeuksellisen nopeasti OPn ja koko Suomen finanssialan historiassa, ja uudisti samalla monia OPn sisäisiä prosesseja ja viitoitti koko ryhmän digitulevaisuutta. Sovelluksen muotoiluun kiinnitettiin erityistä huomiota aivan alkumetreiltä asti, ja Pivo voittikin lukuisia arvostettuja muotoilupalkintoja pian lanseerauksensa jälkeen. Palkintoja pokattiin mm. parhaan designin, parhaan kuluttajapalvelun ja parhaan mobiilipalvelun kategorioissa niin kansainvälisissä kuin kotimaisissa kisoissa.

Tänä päivänä Pivo on paljon muutakin kuin kulutuksen seurannan väline OPn asiakkaille. Vuodesta 2017 alkaen Pivolla on voinut hoitaa itse maksamisen kaikessa arjen tilanteissa: kaupan kassalla, kavereille ja verkossa. Maksamisen palvelut on otettu hienosti vastaan ja niitä tullaan tulevaisuudessa kehittämään edelleen ja kaikkien pankkien asiakkaille tarjottavien palveluiden valikoimaa laajentamaan.

Vuosien aikana on tapahtunut paljon ja Pivo-tiimin kokokin kymmenkertaistunut. Mutta kaksi asiaa on pysynyt samana: vahva tavoite tehdä arjesta ja maksamisesta helpompaa ja mukavampaa ja Pivo-tiimin rempseä ja kova tekemisen meininki.